Wednesday, January 20, 2010

Penawar Hati....

semalam aku terbace satu text nie... i though maybe aku boleh kongsi something... and specially untuk peringatan kepada diri aku sendiri....
someone name jasmine say:
All the verses in the Quran are like personal love letters from God to us. Tak percaya tengok die punye terjemahan. "if u want to find solace and balm for sore, the words will heal it straight away". Ayat memujuk sebagaimana dalam al-Insyirah@al-Inshirah(im not to sure... sebab ade 2 cara nak eja-if I am wrong... plzz correct me...) and ad-Dhuha. sooth u anytime. sweet right!!!"

Lepas je aku bace text nie... aku terus nak tau ape maksud surah2 nie... kesian ek... nie la kalau orang yang tak tau bahasa Arab... jadi aku pon carik terjemahannye kat internet... n i get terjemahan surah al-Insyirah@al-Inshirah:


Dengan Nama Allah, Maha Pengasih, Maha Penyayang

Bukankah Kami telah melapangkan dadamu untukmu?
Dan mengangkat bebanmu dari (punggung)mu
Yang telah memberatkan punggungmu?
Dan meninggikan untukmu sebutan kamu?
Kerana sesungguhnya bersama setiap kesulitan dan kemudahan,
Sesungguhnya bersama setiap kesulitan ada kemudahan. Maka jika engkau sudah bebas, tetaplah tabah bekerja keras! Dan jadikanlah Tuhanmu sebagai tujuan [kerinduan] engkau semata!


aku pon ade bace satu entry dari (http://warmfuzzy.wordpress.com/category/surah/):
  • Nabi Muhammad S.A.W bersabda: “Barangsiapa membaca surah Alam Nasyrah. seperti ia mendatangi aku dan aku mengambil kesempatan maka menjadi suatu kelapangan daripadaku.”

  • Barangsiapa membiasakan membaca surah Alam Nasyrah selesai mengerjakan solat fardhu, nescaya Allah permudahkan urusannya serta memudahkan segala keperluan dan dimudahkan rezekinya.

  • Sesiapa yang membacanya nescaya Allah turut melapangkan dadanya serta dijauhkan daripada segala kesukaran dalam segala urusannya. Dihilangkan segala sifat kesal dan jemu, serta mendatangkan rajin dalam mengerjakan ibadat.

  • Barangsiapa membaca Alam Nasyrah 9x sesudah solat fardhu nescaya Allah akan menjauhkan daripada kesempitan hidup dan dimudahkan rezeki dalam segala urusan.

Allahu alaam.....

Jadi lepas nie... selalu lah baca surah ini... kalau kita tau maksud die lagi la... berkesan kat Hati kan....

P/S: verily after each difficulty, there's a relief (^_~)v

No comments:

Post a Comment