Sunday, May 9, 2010

SELAMAT HARI IBU MAK.....

Assalamualaikum...
Bismillahirrahmanirrahim...

Petang tadi aku menelphone Mak, dah seminggu rasanya tak mendengar suara Mak. 3kali aku mendail no. itu tapi tak diangkat, hati mula gusar.. takut benda tak elok terjadi... hati beristifar buat sekian kalinya.. Dan sekali lagi aku mendail no itu, Allhamdulilah telephone aku diangkat.

Sempat jugak aku bertanya apa yang sedang dilakukannya, serta apa khabar dirinya... Dan sebelum aku mengakhiri perbualan kami, aku ada mengucapkan "Selamat hari ibu MAK" kepadanya, tapi, mak berkata, "belum lagi.. kalau nak ucap kene ada hadia sekali..." mak-mak... loyer buruk mak tak abes2... Tapi mungkin sebab itu juga.. Keluarga aku tidak pernah berhenti tersenyum dan ketawa, walau kepayahan datang menjengah...

Aku sangat bersyukur dikurniakan seorang Mak yang sangat tabah dan kuat... Segala rintangan mampu ditempuh dengan Senyuman... Mak juga yang mengajar aku bahwa, Joyful of life will came only with small thing.... Mak, ketahuilah bahwa:

senyuman mu memberi aku kekuatan,
suara mu memberi aku semangat,
gelak-tawa mu memberi aku kegembiraan,
dan sentuhan mu memberi aku ketenangan.....

Bagi aku.. setiap hari adalah hari IbuBapa... Bukan pada hari ini saja kita perlu menunjukan kasih sayang kita kepada mereka..... Kerana tanpa mereka, kita tidak berada di dunia ini. Tanpa jerih perih, doa dan air mata mereka mungkin kita tidak boleh menjadi diri kita saat ini, dan diizinkan Tuhan untuk mengecapi berbagai-bagai kenikmatan.

Tidak ada ruginya kita membahagiakan dan menyenangkan hati ibu bapa sementara mereka masih hidup. kita akan berasa menyesal kerna tidak dapat membahagiakan mereka apabila mereka sudah tiada lagi di dunia ini. Tidak ada manfaatnya dan pasti sudah terlambat sekiranya kita mahu membahagiakan ibu bapa kita yang sudah meninggal dunia. Sekiranya pusaranya kita lapisi dengan emas dan ditegakkan batu nisan paling indah sekalipun, ibu bapa kita sudah meninggal dan tidak lagi dapat merasakan kehangatan kasih sayang anak-anaknya.

Semasa dilahirkan, hampir semua perkara dalam hidup berada di luar kawalan kita. Tetapi, kerana usia kita bertambah, kita menjadi lebih bertanggunjawab kepada diri sendiri. Siapa pun kita dimasa akan datang adalah hasil daripada semua pilihan yang kita ambil waktu ini.

Jadi, ambillah keputusan menghormati kedua ibu bapa kita, mengasihi mereka, mengambil berat tentang diri mereka dan memberi perhatian kepada mereka sekarang juga!! Kerna esok mungkin sudah terlambat.

Aku percaya, pada zaman ini, telah ramai rakan2 sebaya aku, yang mengetahui bahwa perlunya dan pentingnya kita menyayangi ibu bapa kita, dan aku tahu bahwa kita semua telah menyedari bertapa besarnya pengorbanan mereka untuk kita. Jadi sama-sama lah kita ingat mengingatkan diantara satu sama-lain jika ada yang terleka....

Selamat hari ibu MAK... semoga mak sentiasa dibawah naungan kasih dan sayang Nya....

p/s: Jom layan lagu nie... (^_~)V

No comments:

Post a Comment